ZŠ A MŠ NA DLOUHÉM LÁNU
"ZDRAVÁ ŠKOLA NA ZDRAVÉ PLANETĚ"

TŘÍDA MŠ A ZŠ MONTESSORI UZNANÝ STANDARD

(překlad)

Tento standard byl přijat na mezinárodní konferenci Montessori Europe v roce 2006

Personální podmínky:

  • pedagog absolvoval minimálně 300 hodinový kurz o výchově a vzdělávání metodou Montessori
    • vytváří ve třídě prostředí, které respektuje individuální osobnost dítěte
    • vztah s dětmi buduje na principu empatie s ohledem na stupeň vývoje dítěte
    • má partnerský vztah s dětmi
    • vytváří prostor pro komunikaci rodiny a školy
    • obohacuje vzdělávací prostředí novými materiály a pomůckami
  • spolupracuje s ostatními kolegy v organizaci, je ochoten poradit a pomoci méně zkušeným kolegům v realizaci pedagogiky montessori
  • je ochoten stále se profesně i osobnostně vzdělávat
  • alespoň pasivně se na profesní úrovni zúčastňuje informačních setkání, seminářů a konferencí o metodě montessori
  • dle svých možností se aktivně zapojuje do šíření principů filosofie M.Montessori mezi pedagogickou a rodičovskou veřejností

 

Podmínky pro výchovné a vzdělávací prostředí:

Zařízení místnosti představuje specifické uspořádání nábytku, pohodlí a hygienické podmínky respektující individuální práci dítěte a vývojové období,

pro které je místnost – třída určena:

  • skříňky s montessori materiálem s policemi dostupnými dětem
  • stolky jsou sestaveny pro práci jednotlivce, dvojice i skupinek dětí
  • pro dítě přehledné uspořádání materiálu podle oblastí vzdělávání
  • děti mají možnost vymezit si svou pracovní plochu (koberečky, podložky, tácy,…)
  • v místnosti je prostor pro setkávání dětí ke společné komunikaci a sdílení (pro předškolní děti vyznačena elipsa)
  • prostor umožňuje pohodlnou práci i relaxaci dětí

 

Podmínky pro výchovné a vzdělávací působení:

  • třídy-skupiny dětí jsou věkově smíšené (společně pracují dva až tři ročníky po sobě jdoucí)
  • organizace výuky respektuje senzitivní období a polaritu pozornosti dětí

(v ZŠ není vyučování členěno na vyučovací hodiny a děleno přestávkami, nezvoní, není stanoven rozvrh hodin)

  • učitel pracuje s chybou a pochvalou dle zásad a principů pedagogiky montessori, není podporována soutěžní a srovnávací atmosféra mezi dětmi,

nepoužívají se tresty a odměny

  • pro práci dětí je vytvořena klidná a podnětná atmosféra, která podporuje dítě v objevování a radostném učení
  • děti se podílejí na vytváření pravidel soužití ve třídě
  • hodnocení na vysvědčení je slovní
  • výsledky práce žáků jsou shromažďovány jako portfolia